Критерій визнання основних засобів – оцінка чи політика?

Професійні новини / Усі новини

Критерій визнання основних засобів – оцінка чи політика?

Шановні колеги! Маємо 127 голосів щодо переходу на новий поріг суттєвості основних засобів. Думаю, можна підвести деякі підсумки.
Скажу чесно, я взагалі не в захваті від того, що нам доводиться про це говорити. Але намагання більшості бухгалтерів скоротити податкові різниці шляхом вбудовування в МСФЗ-облік податкових “фішок” не залишає нам вибору. Судячи по останніх змінах, внесених до ПКУ, кількість податкових різниць тільки збільшилась. Уникнути податкових різниць, якщо Ви 40-мільйонник, просто не вдасться … н_і_к_о_л_и! І це потрібно прийняти за даність!

Але ж я повернуся до результатів опитування.

По-перше, не знаю радіти чи сумувати за тих 7%, у яких в обліковій політиці нічого немає ні про МНМА, ні порогу їх визнання. Якщо в обліковій політиці ні слова про МНМА та критерії їх визнання СВІДОМО, бо в МСФЗ такий об’єкт обліку взагалі відсутній – мій РЕСПЕКТ))) Не всі такі сміливі і відважні МСФЗ-шники! Якщо така політика, що там ще багато чого немає просто тому, що немає, то є з чого сумувати.

По-друге, 12% при переході на МСФЗ прийняли для себе рішення прив’язатися до порогу в ПКУ без зазначення вартісної межі. Ідея може і не найкраща, але вона спрацювала. Дехто з колег не погоджується з такою нормою, але я в принципі не проти такого формулювання. Щонайменше, не бачу прямої суперечки з МСФЗ. Скажімо так – я не в захваті, але іноді, як сьогодні виявилося, це врятувало багатьом час і не тільки))

По-трете, 71% вважає, що зміна критерія визнання основних засобів – це зміна облікової оцінки. При цьому всі 71% підтверджують, що будуть вносити зміни до облікової політики. Тобто ми визнаємо, що у нас написано “облікова політика”, але ми туди понаписували облікові оцінки, як і методи амортизації, строки корисного використання і багато ще чогось, що не є обліковими політиками. Розписуємося одразу у власних помилках(((

Тут я не можу зробити вигляд, що мене це не турбує. Турбує, і дуже! Прошу не закидувати мене одразу камінням, а дочитати до кінця.

Що таке зміна облікової оцінки? Читаємо МСБО 8. “Зміна в обліковій оцінці – це коригування балансової вартості активу або зобов’язання чи суми періодичного споживання активу, яке є результатом оцінки теперішнього статусу активів та зобов’язань та пов’язаних з ними очікуваних майбутніх вигід та зобов’язань”. ТОБТО МОВА ЙДЕ ПРО ЗМІНУ ТЕПЕРІШНЬОГО (!) СТАТУСУ І_С_Н_У_Ю_Ч_О_Г_О НА БАЛАНСІ АКТИВУ.  ОЦІНКА СТОСУЄТЬСЯ АКТИВІВ І ЗОБОВ’ЯЗАНЬ, ЯКІ ВЖЕ І_С_Н_У_Ю_Ю_Т_Ь.  Зміни в облікових оцінках є наслідком нової інформації або нових розробок. ЯКА НОВА ІНФОРМАЦІЯ ПРО І_С_Н_У_Ю_Ч_И_І об’єкти у нас з’являється зі змінами в Податковий кодекс? Ніяка! Бо всі зміни в ПКУ стосуються тільки придбаних після введення змін об’єктів.

Що ж таке облікова політика? Читаємо знову МСБО 8. “Облікові політики – конкретні принципи, основи, домовленості, правила та практика, застосовані суб’єктом господарювання при складанні та поданні фінансової звітності”. Тобто облікова політика встановлює загальні правила для всіх об’єктів!

І тут важливий методологічний акцент.  Облікова політика розповсюджується на всі об’єкти і не залежить від його стану, а облікова оцінка – це як раз те, що залежить від стану самого об’єкту. Це як загальне і часткове! Політика визначає загальні правила, а оцінки – часткові, що є наслідком самого об’єкту. Тому, поріг суттєвості – це загальний КРИТЕРІЙ ВИЗНАННЯ і він розповсюджується на всі об’єкти, тому це в принципі не може бути обліковою оцінкою! Не розумію, як критерій визнання може вважатися обліковою оцінкою?

Я завжди говорю, що облікова політика – це конституція бухгалтерії, і хто б, і щоб не попало в бухгалтерський облік, попадає під “парасольку” конституції-політики та підпорядковується ній. А далі вже починаються оцінки.

Зміна порогу суттєвості – це зміна облікової політики! Для мене це абсолютно очевидно!

Інша річ, як ці зміни відображати…

І тут 4 категорія респондентів, їх 9%, – погодилися, що це зміна облікової політики, але у зв’язку із несуттєвістю ретроспективного впливу планують відображати ці зміни перспективно. Я б дуже хотіла погодитися з таким варіантом, але вимушена внести ясність і навести вимогу МСБО …. (Ви мабуть і не очікували, якого саме) МСБО 34!!! Пункт 44 – “…Принцип, наведений у параграфі 43, вимагає, щоб протягом поточного фінансового року будь-яка зміна в облікових політиках застосовувалась або ретроспективно, або, якщо на практиці це неможливо, перспективно але НЕ ПІЗНІШЕ, НІЖ З ПОЧАТКУ ФІНАНСОВОГО РОКУ”. Тобто, не можна всередині року (з 23 травня 2020, як багатьом хотілось би) почати застосовувати іншу облікову політику! Тому, якщо ви розумієте, що це все ж таки зміна облікової політики, Вам доведеться або впроваджувати новий критерій визнання на 01.01.2020 року, або вносити зміни до облікової політики з 01.01.2021 року, а 2020 рік доживати з критерієм в 6000 грн.

І, наостанок, 1 голос за зміну облікової політики з повним ретроспективним застосуванням. Одразу скажу, що опитування анонімне, ніхто, навіть адміністратори, не бачать, хто і як голосував, але точно це не мій голос. Якщо це свідома відповідь – то вона заслуговує “БРАВО!” Насправді, це самий правильний варіант, але він нікого не влаштовує (((

Цей огляд написаний не для того, щоб хтось змінив свою думку, – це просто особиста професійна позиція автора, яка не претендує на безапеляційність. Оберіть той шлях вирішення цієї ситуації, який вам підказує ваша професійна думка, закріпить її документально і будьте готові її відстоювати.

Удачі всім колегам на обліково-звітній ниві!

Відео-огляд Ви можете подивитися на нашому каналі YouTube  за посиланням https://youtu.be/yod18eNvfzw

Залиште Ваш коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.